Home » Geen categorie » Profiteert de horeca genoeg van de zomer?

Profiteert de horeca genoeg van de zomer?

08 juni 2016 Geen categorie

Het zijn toptijden voor de horeca maar hoe krijg je meer tevreden klanten en een hogere omzet.

Eindelijk zomer

Het zomerse weer lokt mensen naar buiten, horeca ondernemers zetten extra tafels op het terras en schakelen studenten in om alle gasten van een hapje en drankje te voorzien. Maar extra handjes alleen zijn niet genoeg. Enige vakkennis en goed gastheerschap zijn de belangrijkste voorwaarden voor tevreden klanten en meer omzet.

Wat bevreemd mij als gast

Op een gezellig vol terras serveren charmante en enthousiaste jongedames en heren de drankjes. Ik zie dat een van hen de glazen aan de bovenkant beetpakt en dat een ander met haar vingers in het glas deze aanreikt.

Sommige medewerkers kijken zonder te zien. Ze kijken wel rond, soms gezellig pratend met elkaar, maar vangen niet de blik op van een klant die heel graag nog wat wil bestellen.

Samenwerken is een belangrijke voorwaarde voor succes. Het zou prettig zijn wanneer de keuken aan de bediening doorgeeft dat de maaltijden voor een tafel bijna klaar zijn zodat de gastheer deze nog even kan checken. Tevens een ideale mogelijkheid om nog een drankje te serveren. Het is zonde dat wanneer de maaltijd is geserveerd de klant moet vragen of hij nog een drankje mag bestellen. Soms krijgt men dat dan net voor men de laatste hap neemt.

Nog een dingetje: bedrijfskleding. Stemmige of kleurige bedrijfskleding is één van de visitekaartjes van je bedrijf, maar zorg er alsjeblieft voor dat deze schoon is. Het ziet er toch niet uit wanneer je wordt bediend door iemand met een sloof vol vlekken. Voldoende reservekleding is essentieel zodat deze eventueel ook gedurende de dienst kan worden vervangen.

Een hoge drankomzet leidt tot een hogere frequentie van het toiletbezoek. Daarnaast komen mensen juist naar een horecagelegenheid om niet alleen wat te eten of te drinken maar ook om zich te kunnen opfrissen. Altijd schoon en fris sanitair nodigt uit voor een volgend horeca (en toilet) bezoek. “De reinheid van het toilet is een afspiegeling van de hygiëne in de keuken…”.

Als laatste vraag ik aandacht voor het toenemende gebruik van “handhelds” voor het opnemen van bestellingen. Onlangs hadden we een familiereünie op een toplocatie in de buurt van Zeist. Voor ons was een mooi deel van het terras gereserveerd met heerlijke loungesets. Een gastvrouw of gastheer neemt digitaal de bestelling op en vervolgens komen er zeker 6 verschillende medewerkers serveren waarbij aan alle 30 gasten steeds moet worden gevraagd of zij iets hadden besteld en zo ja, wat. Het is toch veel fijner wanneer bij zo’n groot gezelschap één vaste gastvrouw of gastheer wordt ingezet die regelmatig een rondje maakt en daarmee ook voor extra omzet en meer tevreden klanten zorgt.

Ik help u graag

Ik kan me voorstellen dat u als horeca ondernemer uw handen vol heeft aan dagelijkse operationele zaken. Maak dan eens gebruik van een onafhankelijke deskundige die enkele mystery bezoeken aflegt en haarfijn de verbeterpunten kan blootleggen. Uit ervaring weet ik dat dergelijke bezoeken met aansluitend een interactieve trainingssessie voor nieuwe medewerkers de basis vormen voor meer kennis en zelfvertrouwen wat gegarandeerd leidt tot meer tevreden klanten en een hogere omzet!

Ik kom graag een keer een kop koffie bij u drinken om te kijken op welke wijze ik u en uw horecabedrijf van dienst kan zijn!

Rob Sonnemans
Adviseur-Coach-Trainer-Interim manager in gastvrijheid en facilitaire dienstverlening.


admin

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *